AKTUALNOŚCI
TEMPS D'IMAGES
festiwal sztuk wizualnych i performatywnych

11.03 – 11.04.2011

TEMPS D’IMAGES
międzynarodowa sieć artystyczna
festiwal sztuk wizualnych i performatywnych

11.03 – 11.04.2011
Kuratorka: Agnieszka Sural
 


Festiwal TEMPS D'IMAGES w CSW Zamek Ujazdowski ma charakter laboratorium, które umożliwia spotkanie artysty wizualnego z performatywnym, wymianę i połączenie ich doświadczeń. Laboratorium, którego założeniem jest eksperymentowanie i ponoszenie ryzyka, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem, tworzenie specjalnych projektów w warunkach poza skomercjalizowaną sztuką. Festiwal staje się platformą złożoną z pojedynczych wydarzeń, która ma nie tylko zderzać różne zjawiska kulturowe, ale także tworzyć percepcyjną i partycypacyjną wolność.

Festiwal TEMPS D'IMAGES został stworzony w 2002 roku z inicjatywy europejskiego kanału kulturalnego ARTE oraz La Ferme du Buisson, scène nationale de Marne-la-Vallée, stając się europejską siecią wymiany twórczości najwybitniejszych artystów oraz reprezentantów młodego pokolenia. TEMPS D'IMAGES z założenia produkuje i prezentuje projekty z pogranicza sztuk wizualnych i performatywnych: akcje, instalacje, projekcje, performancy, spektakle.

Obecnie TEMPS D'IMAGES tworzy jedenastu partnerów: La Ferme du Buisson (Noisiel/Paryż, Francja), Les Halles de Schaerbeek (Bruksela, Belgia), Romaeuropa (Rzym, Włochy), Duplacena (Lizbona, Portugalia), tanzhaus NRW (Duesseldorf, Niemcy), Trafo (Budapeszt, Węgry), CSW Zamek Ujazdowski (Warszawa, Polska), Von Krahli Teater (Talin, Estonia), Artlink (Bukareszt, Rumunia), Garajistanbul (Istambuł, Turcja), Usine C (Montreal, Kanada). 


PROGRAM GŁÓWNY

11-13 marca    Dzicy Krzysztof Garbaczewski, Marcin Cecko, Jan Duszyński, 
                            Aleksandra  Wasilkowska 
19-20 marca     Inferno, Purgatorio, Paradiso Romeo Castellucci
19 marca           After all Vava Ştefănescu
20 marca           Rozmówki polsko-angielskie ze sztuką w tle Maryna Tomaszewska
11 kwietnia       Projekt Remont - W imię dobra Sophie Jocz
                           

PROGRAM DLA DZIECI

3 kwietnia       100-lecie urodzin Czesława Janczarskiego
                          Dzień Przyjaciół Misia Uszatka


PROJEKTY PARTNERSKIE

15.01-3.04       Fragment Mirosław Bałka
14-17.04         Życie seksualane dzikich Krzysztof Garbaczewski
 


Uwaga!!! Bilety
Liczba miejsc ograniczona. Na wszystkie wydarzenia wstęp wolny, na wejściówki dostępne w informacji CSW od 8.03.2011! (oprócz spektaklu After all Vavy Ştefănescu)


Więcej:
www.tempsdimages.eu

//blog.tempsdimages.eu/

www.facebook.com/tempsdimage
 


Partnerzy: Komisja Europejska, Program Kultura, ARTE, La Ferme du Buisson – Scene Nationale de Marne-la-Valée, KINO.LAB, Colectiv A, Warszawa - Europejska Stolica Kultury 2016 - Kandydatka, Nowy Teatr, Rumuński Instytut Kultury, Galeria Raster, Uszatek, Buka, Se-ma-for, W.A.B, Nasza Księgarnia, STD-Film, grysik.com, Kalimba

Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Projekt odzwierciedla jedynie stanowisko ich autora i Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za umieszczoną w nim zawartość merytoryczną.

Patroni medialni: Gazeta Wyborcza, Aktivist, Exklusiv, MALEMEN, Stolica, Elle Decoration, GAGA / GoGAGA.pl
 

 

PROGRAM GŁÓWNY


Oficjalne otwarcie Festiwalu TEMPS D‘IMAGES
11 marca, g. 18:00, Laboratorium CSW Zamek Ujazdowski


Krzysztof GARBACZEWSKI
Marcin CECKO
Jan DUSZYŃSKI
Aleksandra WASILKOWSKA
Dzicy

WYSTAWA / KONFERENCJA / KONCERT / LIVE STREAM FILM
11 marca, g. 15-18:00 konferencja naukowa Dzicy. Spekulacje na temat Nieludzi
                    g. 18:00 oficjalne otwarcie Festiwalu TEMPS D‘IMAGES
                                    wernisaż wystawy Aleksandry Wasilkowskiej
12 marca, g. 19:00 koncert Dzikich
13 marca, g. 18-21:00 live stream film
Laboratorium, CSW Zamek Ujazdowski

Reżyseria: Krzysztof Garbaczewski
Tekst: Marcin Cecko
Muzyka: Jan Duszyński
Czarna Wyspa: Aleksandra Wasilkowska

Uczestnicy konferencji Dzicy. Spekulacje na temat Nieludzi: Edwin Bendyk, Mirosław Filiciak, Maciej Gdula, Leszek Kolankiewicz

Produkcja: Festiwal TEMPS D’IMAGES 2011 / CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa
Partner: Nowy Teatr
Wstęp wolny! Liczba miejsc ograniczona!


Projekt Dzicy w CSW Zamek Ujazdowski powstał we współpracy reżysera teatralnego Krzysztofa Garbaczewskiego z poetą i dramaturgiem Marcinem Cecko, kompozytorem Janem Duszyńskim oraz architektką Aleksandrą Wasilkowską. Dzicy prezentują to, co zostało stworzone na marginesie pracy nad spektaklem Życie seksualne dzikich*. To instalacja zbudowana z fragmentów działań, z prób z aktorami, inspiracji, prototypu Czarnej Wyspy. Instalacja umożliwia oderwanie się od dyskursu przynależnego teatrowi, a dzięki temu ingerencję w samą rzeczywistość. Dzicy stają się faktem, pozostając niezdefiniowanymi fantazmatami wolności i niezależności, życia zgodnego z bezpośrednio doświadczaną Naturą. Współczesny Dziki porusza się w świecie posthumanistycznym. Jedyne co odróżnia go od reszty swiata, to świadomość dokonującej się zmiany, zgodnie z tezą, że pierwszy człowiek był pierwszym cyborgiem. Dzicy funkcjonują w kontekście Katastrofy, rownież pojmowanej jako fantazmat, pozostając z nią w niestabilnej symbiozie.
Projekt realizowany w ramach Festiwalu TEMPS D’IMAGES jest interaktywnym eksperymentem. Dzikie podlega w nim obserwacjom, które w przyszłości pozwolą stworzyć podwaliny projektu antropologii postczłowieka i postantropologii.
Postać Bronisława Malinowskiego jest dopełniającym równanie fantazmatem, zbudowanym na opozycji subiektywne-obiektywne u obserwującego.

Czarna Wyspa to fikcyjne terytorium Dzikich zawieszone w fikcyjnej cyberrzeczywistości. Dzicy i Wyspa tworzą sieć, której potencjałem i źródłem jest katastrofa. Dystopijny świat Wyspy rządzi się osobliwą logiką, w której struktura czasu i przestrzeni zostaje zaburzona. Zmienna topografia Wyspy współżyje z Nieludźmi, czyli Dzikimi. Dzicy natomiast karmią się ukrytą w Wyspie rozproszoną i nieznaną dotychczas energią.

* Premiera spektaklu Życie seksualne dzikich odbędzie się 14 kwietnia 2011 r.
Życie seksualne dzikich to projekt teatralny realizowany w Nowym Teatrze przez Krzysztofa Garbaczewskiego i Marcina Cecko na podstawie legendarnego tekstu antropologicznego Bronisława Malinowskiego oraz jego Dzienników.

Krzysztof GARBACZEWSKI, absolwent Wydziału Reżyserii krakowskiej PWST, asystent reżysera Krystiana Lupy w spektaklu Factory 2. Debiutował Chórem sportowym Elfriede Jelinek na scenie Teatru im. J. Kochanowskiego w Opolu. W 2008 roku na scenie Teatru Dramatycznego im. J. Szaniawskiego w Wałbrzychu powstał spektakl Opętani wg W. Gombrowicza, przy którym Garbaczewski był nie tylko reżyserem, ale też autorem adaptacji, opracowania muzycznego i projekcji wideo. Spektakl otrzymał wyróżnienie na V Ogólnopolskim Konkursie na Teatralną Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Europejski (2009).
Laureat konkursu Talenty Trójki w kategorii teatr „za konsekwentne rozwijanie niepowtarzalnego stylu, dbałość o pracę z aktorem, rozmach inscenizacyjny i próbę całościowego spojrzenia na świat dzięki oryginalnej wyobraźni”. Za Odyseję (Teatr im. Kochanowskiego w Opolu, 2009) został nagrodzony jako najlepszy reżyser oraz współautor scenografii przez jury Międzynarodowego Festiwalu Boska Komedia w Krakowie.
W 2010 odbyła się premiera Biesów wg F. Dostojewskiego w jego reżyserii w Teatrze Polskim we Wrocławiu oraz Gwiazdy śmierci w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu.

Marcin CECKO, współczesny dramaturg, poeta, performer, fotograf i twórca wideo. Urodził się w 1981 r. w Warszawie, gdzie do dziś mieszka i pracuje. W latach 2000-2004 pracował w zespole Studium Teatralnego Piotra Borowskiego jako aktor oraz twórca scenariusza spektaklu Parsifal. W 2005 roku brał udział w realizacji spektaklu Cokolwiek się zdarzy, kocham cię, reż. Przemysław Wojcieszek, w TR Warszawa. Był autorem tekstów do scen slamów, w których zagrał rolę organizatora slamu. Marcin Cecko jest liderem zespołów performersko-muzycznych: Melancholia, Akryl Trio, 3 Boys Move. W latach 2005-2009 występował solo z serią performanców Cząsteksty w warszawskich klubokawiarniach. W 2009 roku rozpoczął współpracę z reżyserem teatralnym Krzysztofem Garbaczewskim, z którym dotychczas zrealizował dwa spektakle: Odyseję w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu oraz Gwiazdę Śmierci w Teatrze Dramatycznym w Wałbrzychu. Obecnie pracują razem nad spektaklem Życie seksualne dzikich w Nowym Teatrze w Warszawie (premiera: kwiecień 2011). Cecko wydał trzy tomiki wierszy: Rozbiorek (Ha!art, Kraków 2000), Pląsy (Lampa i Iskra Boża, Warszawa 2003) oraz Mów (Ha!art, Kraków 2006). Jest współautorem Manifestu Neolingwistycznego. W 2004 roku otrzymał nagrodę im. Marcina Kołodyńskiego 5-10-15 i dalej... za interdyscyplinarne podejście do twórczości.

Jan DUSZYŃSKI urodził się w 1976 w Warszawie. Absolwent Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Warszawie (dyplom z wyróżnieniem w 2003 r.) w klasie prof. Stanisława Moryto. Ukończył z najwyższą oceną studia kompozytorskie w Julliard School of Music w Nowym Jorku pod kierunkiem Christophera Rouss'a. Ważniejsze kompozycje: Rondo na fortepian, perkusję i orkiestrę smyczkową, It’s all to see what’s there. Komponuje muzykę do spektakli teatralnych i filmów.

Aleksandra WASILKOWSKA, urodzona w 1978 w Warszawie, architektka działająca na styku architektury, nauki i sztuki. Ukończyła Ecole d’Architecture de Bretagne we Francji oraz Wydział Architektury Politechniki Warszawskiej. W 2010 wraz z Agnieszką Kurant stworzyła instalację Emergency Exit na XII Międzynarodowym Biennale Architektury w Wenecji. Współtworzyła wystawę Niezwykle Rzadkie Zdarzenia w CSW Zamek Ujazdowski w Warszawie, Assembling in Public w Chelsea College of Art w Londynie. Wraz z prof Andrzejem Nowakiem jest współautorką książki Warszawa jako struktura emergentna (wyd. Fundacja Bęc Zmiana). Wykłada na studiach Sztuka / Przestrzeń Publiczna / Demokracja na SWPS oraz prowadzi swoją pracownię architektoniczną w Warszawie.

 

Romeo CASTELLUCCI / Socìetas Raffaello Sanzio
Inferno / Purgatorio / Paradiso

CYKL FILMOWY
19-20 marca 2011, godz. 16:00
KINO.Lab, CSW Zamek Ujazdowski

UWAGA! Wstęp wolny. Liczba miejsc ograniczona!

Inferno (Piekło)
Autor: Don Kent
Produkcja: ARTE France, La Compagnie des Indes, Socìetas Raffaello Sanzio, 2008
Czas: 1h 36 min.
Purgatorio (Czyściec)
Produkcja: La Compagnie des Indes, Socìetas Raffaello Sanzio, 2008
Czas: 1h 13 min.
Paradiso (Raj)
Produkcja: La Compagnie des Indes, Socìetas Raffaello Sanzio
Czas: 6 min.


Francuski dziennik Le Monde określił trylogię filmową Romeo Castellucciego Inferno, Purgatorio, Paradiso jako jedno z dziesięciu najbardziej znaczących wydarzeń kulturalnych w pierwszej dekadzie XXI wieku, razem z kontrowersyjną rzeźbą w Wersalu Split-Rocker autorstwa Jeffa Koonsa oraz powieścią The Road Cormaca McCarthy‘ego. Projekcje filmów wyprodukowanych przez francusko-niemiecką telewizję ARTE przenoszą nas z powrotem do czasów i miejsc, dla których Castellucci stworzył osobistą wizję Boskiej komedii Dantego Alighieri.

Romeo CASTELLUCCI, urodzony w Cesenie w 1960 roku, włoski reżyser teatralny. Po ukończeniu studiów architektonicznych i malarskich na Akademii Sztuk Pięknych w Bolonii, w 1981 r. założył grupę teatralną Socìetas Raffaello Sanzio (razem z siostrą Claudią oraz żoną Chiarą Guidi). Wykłada na licznych uniwersytetach w kraju i za granicą. W 2002 roku został mianowany Chevalier des Arts et des Lettres przez Ministra Kultury Republiki Francuskiej. W 2005 był dyrektorem teatru na Biennale w Wenecji. Jego spektakle otrzymały najważniejszą włoską nagrodę teatralną, Premi Ubu.
Swoje innowacyjne wizje tworzy w połączeniu różnych form sztuki: teatru, muzyki, malarstwa, opery oraz techniki. Interdyscyplinarne poszukiwania są często szokujące dla widzów, wprowadzają w skrajne stany emocjonalne.

 

Vava ŞTEFĂNESCU
After all

SPEKTAKL TAŃCA – POLSKA PREMIERA
19 marca 2011, godz. 19:30
Laboratorium, CSW Zamek Ujazdowski

Koncepcja: Vava Ştefănescu
Choreografia: Vava Ştefănescu oraz Carmen Coţofană
Taniec: Carmen Coţofană
Wideo: Marius Perţe

Produkcja: Festiwal TEMPS D'IMAGES 2010 / Stowarzyszenie Colectiv A, Cluj
Koprodukcja: Festiwal TEMPS D'IMAGES 2011 / CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa
Wsparcie: Rumuński Instytut Kultury

Czas trwania: 55 minut
Bilety: 15/25 pln
Ilość miejsc ograniczona! Bilety można kupować w przedsprzedaży od 1 marca 2011 w kasie CSW.


Moje/Czyjeś ciało ma tendencję do archiwizacji, do tworzenia wirtualnego archiwum. Co można zrobić z tymi wszystkimi rzeczami, które się piętrzą? W pewnym momencie chcesz się ich pozbyć, ale nie jesteś w stanie ich wyrzucić. Zmiany byłyby mile widziane.

Bierzesz ciało kogoś innego, odkręcasz jego zawory, wybierasz zarchiwizowane szczątki, odkładasz na bok części do przetworzenia. Widzisz, że jest ich bardzo niewiele, ostrożnie umieszczasz je w różnych częściach nowego ciała (pomimo wieku są bardzo delikatne). Odkładasz marzenia na bok, tylko niektóre (z nich) się spełnią. Wrzucasz je losowo do nowego ciała. Poczekaj chwilę, jeśli nic się nie dzieje, poczekaj cierpliwie. Tymczasem wybierz odpowiednie przybory. Gdy wszystko będzie gotowe, dodasz przybory do nowego ciała. Mogą zostać odrzucone, ale nie martw się, to jest normalny efekt. Organizm przyzwyczai się i niektóre z nich zachowa, podczas gdy inne staną się niewidoczne. Gdy wszystko jest zrobione, uważnie obserwuj. Znajdź odpowiednią ramę w sklepie z antykami – to bardzo ważne, opraw wynik i włącz telewizję: będziesz oglądać bardzo przyjemne kreskówki.


Vava ŞTEFĂNESCU, rumuńska choreografka i tancerka, dyrektorka artystyczna Centrul National al Dansului w Bukareszcie (CNDB). W 1994 ukończyła studia na Wydziale Choreografii Narodowego Uniwersytetu Teatru i Filmu w Bukareszcie. W 2004 uzyskała tytuł magistra International Artistic Cooperation na Université Paris 8 - UFR Arts. Jej spektakle prezentowane były na najważniejszych międzynarodowych scenach (m.in. w Londynie, Lipsku, Düsseldorfie, Hamburgu, Hanoverze, Paryżu, Sofii). Najnowsze dzieła to instalacja choreograficzna Solo on-line, Mioritza oraz Hot summer on Iza i Quartet for a microphone. W 2000 roku założyła centrum Multi-Art-Dans (MAD), niezależną instytucję wspierającą choreografów, tancerzy oraz interdyscyplinarną twórczości artystyczną. W latach 1994-2001 uczyła tańca współczesnego w Wyższej Szkole Choreografii w Bukareszcie oraz była asystentem na Wydziale Choreografii Narodowego Uniwersytetu Teatru i Filmu w Bukareszcie. Prowadzi warsztaty choreograficzne w ramach festiwali i rezydencji twórczych.

Carmen COŢOFANĂ, abslowentka Szkoły Choreografii Octaviana Stroia oraz Wydziału Choreografii Narodowego Uniwersytetu Teatru i Filmu w Bukareszcie. Brała udział w warsztatach prowadzonych przez wybitnych twórców (Pal Frenak, Karine Saporty, Donna Uchizono, Mark Tompkins, Carol Brawn, David Zambrano, Vera Mantero, Xavier le Roy), współpracowała z choreografami (Sorana Badea, Mihai Mihalcea, Valentina de Piante, Charles Lineham, Florin Fieroiu, Ioana Macarie, Catalina Gubandru, Vava Ştefănescu, Eduard Gabia, Madalina Dan) oraz z reżyserami teatralnymi (Gianina Cărbunariu, Andrea Vălean, Alexandru Dabija, Radu Nica). Jej własne kreacje to: Beings of hands, Take five, Step Forward, Free Mesh, Recycle me. Jest współautorką spektaklu First steps (2009), którego premiera odbyła się na Festiwalu Tańca Explore w Bukareszcie, Stage psychosis oraz Back to zero (2010).

 

Maryna TOMASZEWSKA
Rozmówki polsko-angielskie ze sztuką w tle

PREMIERA KSIĄŻKI / STUDIO FILMOWE NA ŻYWO
niedziela, 20 marca 2011, godz. 18-21:00
Galeria Laboratorium, CSW Zamek Ujazdowski

Produkcja: chantier, Festiwal TEMPS D’IMAGES 2011 / CSW Zamek Ujazdowski
Wstęp wolny!


Rozmówki polsko-angielskie ze sztuką w tle to najnowsza książka Maryny Tomaszewskiej stworzona na podstawie klasycznych pomocy językowych. W Rozmówkach, oprócz najbardziej przydatnych zwrotów, pytań i odpowiedzi umożliwiających porozumiewanie się w codziennych sytuacjach, znajdą się nawiązania i zabawne komentarze do polskiego art worldu. Książka Tomaszewskiej będzie praktyczną i niezbędną pomocą potrzebną każdemu cudzoziemcowi przyjeżdżającemu do naszego kraju.
Dodatkowo powstanie kilkadziesiąt filmików przedstawiających scenki z Rozmówek, które zostaną zamieszczone na specjalnie stworzonej stronie internetowej http://phrasebook.tempsdimages.eu/

W czasie jednego dnia Festiwalu TEMPS D’IMAGES Galeria Laboratorium zostanie przekształcona w studio filmowe na żywo. Każdy z widzów będzie mógł nagrać swoją własną scenkę z Rozmówek, która następnie zostanie zamieszczona na stronie internetowej.

Maryna TOMASZEWSKA, urodzona w 1978 w Warszawie. Artystka, redaktorka naczelna To! Periodyk najgorszy., doktorantka w pracowni projektowania książki prof. Macieja Buszewicza w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W 2008 była kuratorką wystawy swojej pracowni podczas Tygodnia Polskiego w Belfaście w Irlandii Północnej. W 2009 roku premiera jej czasopisma miała miejsce w Galerii Raster, kolejny numer był pokazywany w CSW Zamku Ujazdowskim, a także na Tokyo Art Bookfair 2010. W ramach Periodyka Najgorszego zaprasza do współpracy artystów, pisarzy, naukowców, z którymi wspólnie tworzy treść czasopisma. Eksperymentuje z medium książki i druku masowego jako przestrzenią sztuki. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

Sophie JOCZ
Projekt Remont – W imię dobra

PREMIERA FILMU
poniedziałek, 11 kwietnia 2011, g. 18:00
Galeria Laboratorium

Produkcja: Festiwal TEMPS D’IMAGES 2011 / CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa
Wsparcie: Galeria Raster
Wstęp wolny!



Projekt Remont – W imię dobra powstał w czasie rozmów artystki Sophie Jocz z kuratorką Agnieszką Sural na temat sztuki, artystów i ich życia. Projekt jest działaniem w procesie, którego jednym z założeń jest analiza różnych relacji i związków oraz zakwestionowanie przyjaźni w środowisku artystycznym. Pokaże, czy wykonanie bardzo specyficznego projektu wykracza poza przyjęte normy. W imię dobra porusza się pomiędzy różnymi dziedzinami, między innymi socjobiologią i architekturą wnętrz. W praktyce polega na wyremontowaniu mieszkania cenionemu polskiemu artyście, Oskarowi Dawickiemu. Ulepszeniu przestrzeni, odnowieniu 25-metrowego mieszkania w centrum Warszawy, które także pełni funkcję pracowni artysty.
Działanie Sophie Jocz jest szczodrym gestem na korzyść drugiego artysty. Pomocą polegającą na poniesieniu kosztów odnowy, naprawy i sprzątania, dzięki którym artysta znajdzie się w „lepszej sytuacji“, zmieni się jakość jego życia codziennego.
Proces twórczy Projektu Remont – W imię dobra jest częściowo zaplanowany, jak także ulegnie pewnemu rozwinięciu. Jocz zastanawia się nad możliwościami, które wytwarza sztuka i rzeczywistość. Tworzy projekt, który niewiadomo czy cokolwiek zmieni, którego koniec oraz skutki są nieznane. Przedsięwzięcie stawia pytanie, czy artyście wolno naprawdę wszystko? Jakie są konsekwencje jego wolności?

Projekt Remont – W imię dobra wpisuje się w tegoroczną formułę LABORATORIUM TEMPS D’IMAGES organizowanego przez Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Prywatne mieszkanie-pracownia artysty stanie się laboratorium, miejscem, w którym przeprowadza się badania artystyczno-kuratorskie, wykonuje się zlecone prace remontowe w kontrolowanych warunkach. Miejsce, które jednocześnie może być czymś zupełnie innym.
Powstanie autorski film Sophie Jocz W imię dobra, którego premiera odbędzie się w Galerii Laboratorium (informacja na stronie internetowej sieci TEMPS D’IMAGES (www.tempsdimages.eu).

Sophie JOCZ, urodzona w 1977 w Paryżu, artystka multimedialna, autorka rzeźb, prac wideo oraz instalacji. Absolwentka Wydziału Multimediów w Ecole nationale supérieure des Beaux-arts. W 2008 Sophie Jocz zrealizowała instalację Amator sztuki w Witrynie przy placu Konstytucji 4 w Warszawie, wzięła udział w wystawie Pochód Sztuki w Galerii Pies w Poznaniu. W 2009 artystka została zaproszona do projektu STRAdART 2009 - Fabric Mobile Art w Timişoarze w zachodniej Rumunii. Mieszka i pracuje w Warszawie.

 
 

TEMPS D’IMAGES DLA DZIECI

100-LECIE URODZIN CZESŁAWA JANCZARSKIEGO
Dzień Przyjaciół Misia Uszatka

SPEKTAKL / KONCERT / PROJEKCJE / CZYTANIA / AUDYCJE
niedziela, 3 kwietnia 2011, g. 13:30-19:00
Laboratorium, CSW Zamek Ujazdowski

Koncepcja i realizacja: Agnieszka Parzuchowska-Janczarska, Joanna Pęzińska

Produkcja: Festiwal TEMPS D’IMAGES 2011 / CSW Zamek Ujazdowski
Współpraca: W.A.B., Se-ma-for, Nasza Księgarnia, Uszatek, STD-Film

UWAGA! BRAK WOLNYCH MIEJSC
Wstęp jest wolny. Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc prosimy o wcześniejsze obowiązkowe zgłoszenie swojego oraz/lub dziecka udziału w wybranych wydarzeniach. Zgłoszenia prosimy kierować na adres: tdi@csw.art.pl

Z okazji setnych urodzin Czesława Janczarskiego zapraszamy wszystkie dzieci oraz dorosłych do udziału w specjalnym wydarzeniu poświeconemu twórczości wybitnego poety i autora książek dziecięcych. W niedzielne popołudnie odbędą się m.in. spektakl dla dzieci Miś Uszatek; koncert jazzowy Borys Janczarski Quartet do projekcji nieznanych filmów o Misiu Uszatku; czytanie bajek i poezji przez Barbarę Wrzesińską oraz Daniela Olbrychskiego, wystawa ilustracji Zbigniewa Rychlickiego i Józefa Wilkonia, wystawa scenografii filmowej oraz książek; zajęcia plastyczne Zrób swoją książkę!.

Czesław JANCZARSKI urodził się 2 września 1911 w Hruszwicy na Wołyniu, zmarł 19 maja 1971 w Warszawie. Był cenionym poetą dla dzieci i dorosłych. Jego pierwszym wydanym zbiorem były liryki Akwarelą z 1933 roku. Dwa lata później rozpoczął współpracę z pismem dla dzieci Słonko. Wydał 7. zbiorów poetyckich dla dorosłych oraz około 75. książek dla dzieci i młodzieży. Był tłumaczem z języka rosyjskiego wierszy publikowanych w Płomyczku, Świerszczyku i Misiu. W 1957 r. otrzymał Złoty Krzyż Zasługi za twórczość dla dzieci.
Najbardziej znaną postacią stworzoną przez Czesława Janczarskiego wspólnie z rysownikiem Zbigniewem Rychlickim był Miś Uszatek.

PROGRAM DNIA:
13:30-14:15 spektakl dla dzieci Miś Uszatek w reżyserii Ireneusza Dydlińskiego / Agencja Artystyczna Art-D
14:30-16:00 zajęcia plastyczne Zrób swoją książkę! prowadzone przez artystkę Olgę Lubacz (od 6 do 12 roku życia)
14:30-15:30 Akademia Rozwoju Wyobraźni BUKA zaprasza dzieci wraz z rodzicami do udziału w konkursie recytatorskim Świerszczykowe nutki
16:00-16:30 przerwa na podwieczorek z Kawiarnią Szczotki Pędzle
16:30-17:00 koncert jazzowy w wykonaniu Borys Janczarski Quartet + projekcje nieznanych bajek o Misiu Uszatku
17:00-17:30 Zbigniew Żmudzki, dyrektor Se-ma-fora oprowadza po wystawie scenografii filmowej z Misia Uszatka
17:30-18:30 Barbara Wrzesińska oraz Daniel Olbrychski czytają bajki i poezje Czesława Janczarskiego

W godzinach 13-19:00 zapraszamy na:
- wystawę ilustracji Zbigniewa Rychlickiego, Janusza Stannego, Józefa Wilkonia, Hanny Czajkowskiej, Zdzisława Witwickiego (zbiory autorów), czynna od 3 do 10 kwietnia 2011
- wystawę scenografii filmowej z Misia Uszatka (zbiory Muzeum Bajek Se-ma-for w Łodzi)
- projekcje serialu animowanego Miś Uszatek
- słuchowiska radiowe z Archiwum Polskiego Radia, wywiady i rozmowy z Czesławem Janczarskim
- ekspozycję wydawnictw związanych z twórczością Czesława Janczarskiego (zbiory Naszej Księgarni)

Każdy najmłodszy widz otrzyma Smakowitą Niespodziankę!
 


PROJEKTY PARTNERSKIE


Mirosław BAŁKA
Fragment

WYSTAWA / PROJEKCJE WIDEO
14.01-03.04.2011

Kurator: Marek Goździewski

Galeria 2, CSW Zamek Ujazdowski


Twórczość Mirosława Bałki znana jest niemal wszystkim historykom, kuratorom, krytykom i kolekcjonerom sztuki współczesnej, znana jest jednak głównie we fragmentach.
Wystawa Fragment w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie jest pierwszą w Polsce i na świecie wszechstronną prezentacją o charakterze retrospektywnym poświęconą pracom wideo Mirosława Bałki. W twórczości Bałki wideo odgrywa wyjątkową rolę. Dzięki niemu artysta wprowadził do swojej rzeźby zarówno nowe formy artystyczne, jak i obrazy i tematy, które stanowiły nieoczekiwane przedłużenie jego dotychczasowej twórczości, i które pozwoliły mu w fascynujący sposób wykroczyć poza nią i spojrzeć na nią z nowego punktu widzenia.
Na wystawie Fragment przedstawione są prace wideo z ostatnich dwunastu lat twórczości Bałki: od najstarszych, z 1998 roku, kiedy to powstało pierwsze z nich, po najnowsze, z 2010 roku, prezentowane po raz pierwszy.
Wystawa przedstawia prace, które są najbardziej znane i przeszły już do klasyki sztuki współczesnej, w tym m.in. Winterreise z 2003 roku, na którą składają się filmy Bambi i Pond, Carrousel z 2004 roku (zakupiona w 2010 roku do kolekcji Tate Modern) oraz BlueGasEyes z 2004 roku. Przedstawione są również prace mniej znane i zupełnie nowe, a wśród nich m.in. bottom z 1999/2003 roku, Narayama z 2002 roku, Michelangelo Buonarroti Reading (2004), Flagellare A,B,C z 2009 roku oraz apple T. z 2009/2010 roku.
Niektóre prace z wystawy Fragment prezentowane były wcześniej na wystawach w Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen K-21 w Dusseldorfie (2006), WRO Art Centre we Wrocławiu (2008), University of Massachusetts w Amherst (2009) oraz Modern Art Oxford w Oxfordzie (2009). Wystawa Fragment prezentowana będzie w Akademie der Kunste w Berlinie w okresie od października do grudnia 2011 roku.
Równolegle do prezentacji wystawy Fragment w CSW odbywa się wystawa Ctrl Mirosława Bałki przygotowana przez Museo Reina Sofia i eksponowana jednocześnie w dwóch miejscach: w Museo Reina Sofia w Madrycie oraz w Opactwie Benedyktynów w Santo Domingo de Silos (2010-2011) w prowincji Burgos w północnej Hiszpanii.

Mirosław Bałka: Rzeźbiarski Klub Filmowy. Na program przeglądu złożą się filmy wybrane przez samego artystę, które on sam uznaje za inspirujące i ważne jako punkty odniesienia dla jego twórczości. 
W kolejne poniedziałki stycznia o godz. 19.00 w KINO.Lab pokażemy filmy: Idź i patrz Elema Klimova, Harmonie Werkmeistera Bèli Tarra i W roku trzynastu pełni Reinera Wernera Fassbindera. W lutym natomiast, także w poniedziałki o godz. 19.00: Ptaki i ptaszyska i Króla Edypa Piera Paolo Pasoliniego, Stroszka Wernera Herzoga, Potępienie Bèli Tarra oraz Wniebowstąpienie Łarisy Szepitko.

 

Krzysztof GARBACZEWSKI
Życie seksualne dzikich

SPEKTAKL TEATRALNY
Produkcja: Nowy Teatr
Koprodukcja: Festiwal TEMPS D’IMAGES 2011 / CSW Zamek Ujazdowski
Premiera: 14-17 kwietnia 2011

Reżyseria: Krzysztof Garbaczewski
Tekst: Marcin Cecko
Muzyka: Jan Duszyński
Czarna Wyspa: Aleksandra Wasilkowska

Występują: Mateusz Kościukiewicz, Jacek Poniedziałek, Maciej Stuhr oraz gościnnie Justyna Białowąs, Dominka Biernat, Paweł Smagała, Justyna Wasilewska, Krzysztof Zarzecki


Życie seksualne dzikich
to projekt teatralny realizowany w Nowym Teatrze przez Krzysztofa Garbaczewskiego i Marcina Cecko na podstawie legendarnego tekstu antropologicznego Bronisława Malinowskiego oraz jego Dzienników.
Pionierskie dzieło antropologiczne nie doczekało się jak dotąd swojego spełnienia na terytorium artystycznym. Nie chodzi o inscenizowanie zapisków antropologa, ale o skonfrontowanie się z jego obserwacjami i odniesienie ich do naszej wrażliwości, dzisiejszych sfer tabu i zakazów erotycznych.

Antropologia, stosunkowo młoda dyscyplina naukowa, buduje swoje status quo na Innym, Obcym lub, jak nazywali to prekursorzy antropologii Dzikim, będącym fascynacją, ale i odniesieniem negatywnym rozwijającej się europejskiej kultury masowej i informacyjnej XX wieku. Jednak, jak pokazała praktyka, opis i analiza Dzikich mają wysoką cenę - pierwotne plemiona po pierwszym kontakcie zapadają na liczne choroby i wymierają. Jak napisał Baudrillard „Paradoksem antropologii jest to, że zabija przedmiot swojego badania". Europa na początku XX wieku potrzebowała figury Dzikiego by utrzymać swoją tożsamość i upewnić się co do słuszności obranego kierunku rozwoju cywilizacji. Czy dzisiaj możemy tę słuszność potwierdzić? I gdzie możemy ulokować figurę Dzikiego?

Bronisław Malinowski dwukrotnie odegrał wielką rolę w kształtowaniu światowej antropologii. Najpierw, jako niestrudzony badacz terenowy rozwinął koncepcję antropologii uczestniczącej i funkcjonalizm. Jego monografie szokowały szczegółowością i zrozumieniem świata obcych kultur. Później wydany pośmiertnie Dziennik w ścisłym tego słowa znaczeniu wstrząsnął podstawami etnologii. Obiektywny opis Malinowskiego okazał się wypreparowaną narracją, Dzienniki zdradziły demony, które Malinowskiego nie opuściły nigdy: rasizm, samotność, europocentryczność.

Krzysztof Garbaczewski należy do najbardziej utalentowanych przedstawicieli najmłodszej generacji reżyserów kształconych przez Krystiana Lupę. Jego realizacje w istotnych i eksperymentujących ośrodkach teatralnych Polski (Wrocław, Opole, Wałbrzych) zyskały uznanie krytyki. Spektakle w jego reżyserii goszczą na wielu festiwalach teatralnych w Polsce. Trudno nazwać je przedstawieniami repertuarowymi, bardziej pasuje używane przez reżysera określenie „instalacji teatralnych". Za każdym razem stanowią inny rodzaj spotkania i eksploracji materii teatralnej na drodze improwizacji z tekstem i doświadczeń z cielesnością i fizyczną obecnością aktora. Są wypowiedzią rebeliancką, cyberpunkową, pełną niezgody na konformizm dzisiejszego świata i układność teatralną.

Życie seksualne dzikich to trzecia premiera realizowana wspólnie z Marcinem Cecko jako autorem adaptacji i dramaturgiem. Marcin Cecko, performer i poeta, współautor Manifestu Neolingwistycznego - szeroko komentowanego głosu młodych literatów definiującego na nowo twórczość słowną w kontekście mediów elektronicznych, copyleftu i perfomatyki; w swoich działaniach tekstualnych zderza odległe rejestry językowe: dyskurs naukowy, pierwotny język dźwięków, poezję, metaforykę informatyczną, fizjologię oraz język science-fiction.

Swój projekt Garbaczewski określa mianem „improwizacji kontaktowej z tekstem". Z grupą odważnych, bezkompromisowych aktorów podąża tropem otwartego algorytmu teatralnego zainstalowanego na niezwykłej postaci Malinowskiego, konfrontując go z postkolonialną świadomością i wizją możliwego społeczeństwa przyszłości. Dzicy badani przez Malinowskiego to futurystyczne plemię, które odkryło swoją pierwotność poprzez radykalne użycie nowoczesnych technologii sieciowych. Życie… to fantazja o dzikich dzieciach przyszłości, dla których najbliższą naturą jest krzem, nanorurki węglowe, a wiatr zamiast liści kołysze zbiorami danych.

Celem projektu jest przybliżenie dzieła Malinowskiego poprzez dyskurs artystyczny, a nie naukowy. Chodzi o przyjrzenie mu się i analizę przy pomocy środków teatralnych i wizualnych. Zbadanie, jak jego śmiałe tezy funkcjonują w cywilizacji starszej o kilkadziesiąt intensywnych lat rozwoju. Stworzenie języka dialogu z tekstem sprzed kilkudziesięciu lat, niezwykle intensywnych dla rozwoju cywilizacji i stworzenie nowej możliwości funkcjonowania dzikiego we współczesnym społeczeństwie. Efektem ma być wypracowanie oryginalnej poetyki teatralnej i postawienie pytania o miejsce dzikiego w ponowoczesnej rzeczywistości. Zamysł jest ze swej natury dziki, sytuujący działanie Krzysztofa Garbaczewskiego w obrębie kontrkultury.
Jednocześnie zadaniem projektu teatralnego jest ujawnienie ciemnych stron pracy Malinowskiego i jego stosunku do przedmiotu badań, szczegółowo opisanych w dziennikach antropologa.

Projekt, bo trudno, na szczęście, nazwać go przedstawieniem, opiera się w dużej mierze na technice filmowej. Ukrycie aktorów za kamerą ma ułatwić ich odważną konfrontację z propozycją Malinowskiego. Ekran jest centralnym punktem akcji, przestrzenią krytyki społecznej, ale i obiektem kultu Dzikich, którzy polują na zawarte w nim ukryte treści.

Interdyscyplinarny spektakl łączący elementy filmu oraz performance'u, w którym wezmą udział aktorzy Nowego Teatru: Jacek Poniedziałek, Maciej Stuhr, Mateusz Kościukiewicz oraz świetni młodzi aktorzy spoza stałego zespołu: m.in. Justyna Białowąs, Dominka Biernat, Justyna Wasilewska, Krzysztof Zarzecki, Paweł Smagała.

Przedsięwzięcie pozostaje w zgodzie z postawą dyrektora artystycznego Nowego Teatru - Krzysztofa Warlikowskiego, który poszukuje nowych form spotkania z widzem i dyskusji z nim poza wyeksploatowanymi ścieżkami teatralnymi.






Partnerzy: Komisja Europejska, Program Kultura, ARTE, La Ferme du Buisson – Scene Nationale de Marne-la-Valée, KINO.LAB, Colectiv A, Warszawa - Europejska Stolica Kultury 2016 -  Kandydatka, Nowy Teatr, Rumuński Instytut Kultury, Galeria Raster, Uszatek, Buka, Se-ma-for, W.A.B, Nasza Księgarnia, STD-Film, grysik.com, Kalimba

Ten projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Projekt odzwierciedla jedynie stanowisko ich autora i Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za umieszczoną w nim zawartość merytoryczną.  

Patroni medialni: Gazeta Wyborcza, Aktivist, Exklusiv, MALEMEN, Stolica, Elle Decoration, Polskie Radio, GAGA / GoGAGA.pl





  





   Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski 00-467 Warszawa, ul. Jazdów 2, tel. +48 22 628 12 71-73, fax: +48 22 628 95 50, www.csw.art.pl, e-mail: csw@csw.art.pl
Transmisje online
zapewnia
StreamOnline